Este una dintre cele mai puse întrebări de cei curioși despre efectele pe care le are neurofeedbackul. De aceea, poate e mai potrivit să pornim de la ce este această metodă de antrenare a creierului și ce presupune ea mai exact.

Neurofeedbackul este o metodă de antrenament neuronal care stimulează capacitatea creierului de a învăța și a se autoregla (corecta), permițându-i să-și modifice tiparele neuronale și frecvențele undelor cerebrale, astfel încât să-și optimizeze funcționarea la potențialul său.

Principala responsabilitate a creierului este să-și organizeze propria funcționare. Aceasta este abilitatea de autoreglare și este în mare parte autodidactă, implicită, inconștientă.

Majoritatea dezechilibrelor mentale se datorează unui eșec în coordonarea subtilă a ansamblurilor neuronale. Este o problemă de „software”! Din moment ce creierul a scris software-ul pentru propriul sistem de operare, este în cea mai bună poziție pentru a-și rezolva singur problemele de funcționare. Are nevoie doar de feedback pentru a ști că se află pe drumul cel bun.

Cum îi oferim creierului (neuro) feedback? Îi permitem să se vadă în acțiune, îi oferim o „oglindă”. Electroencefalograma, sau EEG, este mijlocul prin care creierul se poate „observa” într-un mod nou. În timpul antrenamentului neurofeedback asistat de calculator, EEG-ul este transpus în semnale auditive, vibrații tactile și imagini video, care îi oferă feedback legat de performanța sa, raportat la obiectivele de antrenament setate de neuroterapeut. Astfel, privindu-se în „oglindă”, creierul este capabil să-și îmbunătățească funcționarea în mod natural, atingându-și potențialul optim.

Așadar, neurofeedbackul este un proces non-invaziv, care nu presupune medicație sau un regim particular, nu sunt induși curenți electrici sau câmpuri magnetice și nici nu presupune administrarea unor substanțe în timpul antrenamentelor. Tehnologia, care implică un ecran, niște căști și câțiva senzori, oferă creierului o „oglindă” cu ajutorul căreia își reglează singur funcționarea, în prezența stimulilor vizuali și auditivi.

Sesiunea de neurofeedback propriu-zisă implică câțiva pași simpli: 

  1. te așezi confortabil în fotoliu, în fața unui monitor;
  2. îți sunt fixați pe cap niște plasturi colorați (care conțin senzori);
  3. alegi la ce vrei să te uiți în timpul antrenamentului;
  4. îți pui căștile și aranjezi pernuța cu vibrații în poziția dorită;
  5. ții ochii deschiși și te uiți la ecran timp de 30-60 de minute…

În tot acest timp creierul tău se privește „în oglindă” și învață să se autoregleze în funcție de frecvența undelor pe care trebuie să o atingă, setată de neuroteraput, conform nevoilor sau obiectivelor stabilite și a progresului dorit.

Un laptop înregistrează activitatea electrică a creierului, iar la final poți vedea cum s-a schimbat frecvența undelor tale cerebrale și poți pune întrebări. Vei primi și recomandări de activități pe care le poți face acasă pentru a întări la nivel conștient învățarea care s-a produs la nivel inconștient în timpul antrenamentului.

În concluzie, procesul fiind unul non-invaziv, nu există efecte adverse ale neurofeedbackului. De asemenea, neurofeedbackul nu este un tratament medical, ceea ce se traduce prin lipsa totală a nevoii de a interveni cu orice substanță, tratament, ori formă de inducere sau introducere de stimuli electrici, magnetici sau similari în cadrul antrenamentelor sau între sesiuni.

Puteți să citiți lucruri interesante despre neurofeedback începând de aici:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306452218302756

https://www.nature.com/articles/nrn.2016.164

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6716090/

https://www.mdpi.com/2076-3425/7/8/95

Neurofeedback and Neuromodulation Techniques and Applications, editat de Robert Coben, James R. EvansAcademic Press imprint for Elsevier, London (UK), Burlington MA (USA), San Diego CA (USA), 2011

Technical Foundations of Neurofeedback, Thomas F. ColluraRoutledge, New York, 2013

Getting Started with Neurofeedback, John N. Demos W.W. Norton & Company, London 𑁉 New York, 2005